ریتنشن مارکتینگ چیست؟

کتاب

ریتنشن مارکتینگ به معنای بازاریابی جذب و حفظ مشتری است، بازاریابی در راستای نگهداری مشتری، بازاریابی با رویکرد و هدف ایجاد تکرار خرید از سوی مشتری است.

اگر بخواهیم جایگاه ریتنشن مارکتینگ را در بازاریابی بگوییم، ابتدا باید به مفهوم قیف فروش (Sales Funnel) اشاره کنیم. این مدل معروف می‌گوید، برای این که فرآیندهای بازاریابی‌ طی شود، مشتری فرآیندی را طی می‌کند که می‌توان آن را به یک قیف تشبیه کرد؛ زیرا این مسیر چند مرحله و چند بخش دارد که ما از هر بخش به بخش بعدی که می‌رویم، تعداد کاربران ما ریزش‌هایی پیدا می‌کند و مدام کاهش خواهد یافت.

به عنوان مثال، در مرحله اول، شما با ۱۰۰ هزار نفر مواجه هستید، مرحله بعدی ریزش دارید و مثلاً ۶۰ هزار نفر خواهد شد و مراحل بعدی به همین ترتیب.

اما اهمیت بازاریابی بازگشتی در چیست؟

بابد توجه داشت باشید که هزینه جذب هر مشتری جدید، به ویژه در استارتاپ‌ها، هزینه بالایی می‌خواهد؛ چرا که یک استارتاپ، مدل کسب‌وکار و محصول نوآورانه و جدیدی دارد و احتمالاً باید انرژی زیادی برای دیجیتال مارکتینگ صرف کند که محصول را بشناساند. در نتیجه شما باید هزینه‌ کنید تا مشتریان را متقاعد کنید که سرویس شما می‌تواند نیاز آن‌ها را برآورده نماید. و شما تنها در صورتی حاشیه سود خواهید داشت که مشتری شما تکرار به خرید نمایدو این همان اهمیت اصلی بازاریابی حفظ مشتری است.

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم کتاب ریتنشن مارکتینگ برای کسب‌وکارهای آنلاین (چرا در یک کسب‌وکار آنلاین به ریتنشن مارکتینگ نیاز دارید؟) به فارسی ترجمه شده است که از هم‌اکنون در اختیار شما است.

منتظر دریافت نظرهای شما هستم
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *